Sivut

2. toukokuuta 2016

19 Rakennushankkeen toimijoiden valitsemisesta

Monet rakennushankkeen ongelmista on helpointa ja tehokkainta välttää toimijoiden valintavaiheessa. Kun eri toimijat tekevät mitä pitääkin, vältytään tyypillisesti tiukahkon rakennusbudjetin ja aikataulun ylittymiseltä erimielisyyksien takia. Pientalorakentajan tapauksessa tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Herra S suuremman taloyhtiön hallituksessa toimivana ja suuria hankkeita siellä läpivieneenä on tottunut siihen, että kilpailutettavat toimijat ovat ammattimaisesti toimivia yrityksiä, jotka tarjouksiensa oheen liittävät refenssikohdelistoja sekä kattavat kuvaukset tuotteistaan. Samoin hän hankintoja ja kilpailutuksia työn puolesta rakennusalan ulkopuolella tehneenä on tottunut siihen, että tarjouspyyntöihin saa vastaukset määräajan puitteissa ja pyydetyllä sisällöllä, ongelmana ollessa lähinnä myyntimiehiltä tulevien puheluiden ja tapaamispyyntöjen hallinta.

Pientalorakentajalla tilanne on toisenlainen. Talotoimittajat ja talotekniikkakauppiaat saattavat vielä verrattaen aktiivisesti vastata tiedusteluihin ja tarjouspyyntöihin, mutta suuri osa pientalohankkeen muista toimijoista tapaakin sitten toimia varsin eri tavalla. Yhteydenottoihin ja tarjouspyyntöihin voi olla erittäin vaikea saada vastauksia, tai saatujen vastausten laatu voi olla epämääräinen. Tällöin asiakas voi helposti saada kuvan, että pientalorakentaja ei asiakkaana yrityksiä erityisesti kiinnostaisi. Tämä myös tavallaan pitää paikkansa.

Olemme rakennushankkeemme aikana sekä itse pohtineet että keskustelleet eri toimijoiden kanssa siitä, miksi pientalorakentajan yhteydenotot eivät usein saa toivottua vastakaikua. Osittain taustalla on se, että pientalotyömaan työkokonaisuudet ovat sen verran pieniä, että etenkään suuremmille yrityksille ne eivät ole houkuttelevia. Pienemmissä yrityksissä puolestaan tarjousten tekemiseen ja myyntityöhön käytetty aika helposti koetaan olevan pois laskutettavasta työstä. Tarjoustyötä ei haluta tehdä, jos kauppa ei jo ole käytännössä varma. Toisaalta, yrittäjän näkökulmasta myös asiakkaasta halutaan referenssejä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos yrittäjälle uusi asiakas on yrittäjän kontaktiverkostossa tunnettu ja tolkulliseksi todettu, on todennäköisempää päästä yrittäjän kanssa keskusteluihin mahdollisesta yhteistyöstä.

Usein pientalotyömaan toimijat tapaavat olla pienyrityksiä, joilta harvemmin löytyy referenssikohdelistoja tai edes verkkosivuja. Varsin tavallista on, että verkkohaun tuloksena ei yrityksestä löydy juuri muita tietoja kuin Patentti ja Rekisterihallituksen sivuilla olevat perustiedot. Esimerkkikohteet ja eri kautta saadut suositukset kuitenkin olisivat paras tapa valita toimijoita pientalotyömaalle. Näin varsinkin, kun rakennusalalla tyypillistä on perustaa uusi yritys tai vaihtaa yritysnimeä, mikäli vanhan yrityksen toiminnassa on ollut hankaluuksia. Puskaradiokaan ei toimi kertaluonteisesti rakentavien pienrakentajien keskuudessa toisin kuin esimerkiksi ammatti-isännöitsijöiden piirissä, jossa sana toimijoiden laadusta ja luotettavuudesta kiirii.

Internetin myötä tilanne on pikkuhiljaa muuttumassa ja erityisesti rakennusprojektien toimijoiden ammattiylpeyttä vailla olevasta toiminnasta kirjoitetaan esimerkiksi blogeissa. Osa yrityksistä kokee pienrakentajat kertaluonteisina asiakkaina, jolloin syntyy kiusaus epäammattimaiseen oman edun tavoitteluun asiakkaan kustannuksella. Pienrakentajien keskuudessa olisikin tilausta foorumille, jossa niin hyviä kuin huonojakin kokemuksia toimijoista voisi jakaa. Yritysten taholla asiakkaan oikeutta toiminnan julkiseen arviointiin ei aina ole ymmärretty. Asiasta on käyty oikeuttakin ja todettu, että elinkeinoharjoittajan edellytetään sietävän elinkeinotoiminnassaan noudattamiinsa toimintatapoihin liittyvää arvostelua, joka voi olla kärjekästäkin (katso esim. tämä blogi). Rikoslaissakin asiaa on käsitelty.

Kun siis pienrakentajalla on haasteita saada vastauksia yhteydenottoihinsa ja riittäviä tietoja toimijoista, on toimijavalinnassa onnistuminen enemmän kuin haastavaa. Keskeiseen rooliin nouseekin tällöin työmaan vastaava työnjohtaja (mestari) tai/ja pääsuunnittelija, joka parhaimmillaan pystyy auttamaan ei-ammattimaista rakentajaa luovimaan rakennusalan karikoiden ohi. Itse olemme alkuhankaluuksien jälkeen löytäneet hyvän mestarin, ja näin pääsimme viemään hankettamme eteenpäin haluamallamme tavalla, mestarin tarjotessa tukea tarvittavissa paikoin.
Rakentamisen painajaisesta: